Sunday, October 21, 2012

Homemade food makanan terbaik untuk bayi

Assalamualaikum

Sempena bulan Dzulhijjah yang penuh barakah ni, saya nak kongsi tips membuat makanan untuk bayi. Haa, bukan sekadar makanan bayi yang biasa ye, makanan bayi yang terbaik!!



Kita kadang-kadang sangat tak sedar bahawa alasan kita yang tak cukup masa telah menyebabkan kita mengabaikan sisi penting iaitu penyediakan makanan yang halal, bersih dan cukup zat galian untuk bayi dan anak-anak. Faktor ini adalah 'common' tak kira sama ada ibu yang bekerja, atau suri rumahtangga sepenuhnya.Jadi macam mana nak atasi ni?

1.Betulkan mind-set anda dulu.


  • Sebenarnya masa cukup. Cuma perlukan plan yang lebih baik
  • Sanggup ke kita bagi anak-anak makanan instant? Nestum la, gerber lah..semua tu penuh pengawet! Kalau tak berpengawet tu, tipulah. Macam mana nk tahan berbulan2 kalau tkde sumber untuk bagi makanan tu tahan, betul tak?
  • Semua ibu boleh masak untuk bayi dan ianya tak susah!

2. Resepi mudah untuk anda buat

  • Bubur adalah paling simple untuk dimasak. Boleh buat hari-hari (kalau yang rajin) atau seminggu dua kali (bagi yang tak berapa rajin) atau sebulan dua kali (yang paling sedikit rajinnya)
  • Aik? sebulan dua kali? Macam mana nk store? Haa, yang tu lepas ni saya akan kongsi tipsnya. Makanan untuk bayi ni memang ada caranya, macam cara kita simpan store EBM jugak la lebih kurang.
  • Pasta and the geng. Yang ni pun senang.Celup-celup, rebus-rebus, tambah sikit sos, daging dan sayur, dah siap!


3.Pelbagaikan 'add-on' dalam resipi utama

  • Contoh kalau utama adalah bubur, jangan la dok kasik bubur kosong atau bubuh ayam aje. kalau seminggu bayi atau anak kita makan mende yang sama, tak ke budak tu tensen? Kalau kita orang tua kene hidang bubur tambah ayam aje, meluat jugak kan?
  • Gilir-gilirkan.masakan 1 ayam dan carrot. masakan 2 ikan, kubis bunga, baby corn. masakan 3 asparagus, cendawan dan ikan bilis dan begitulah seterusnya

4. Makanan untuk bayi dan anak-anak yang allergic

  • Kadang-kadang kita memang tak tahu apa yang anak kita tak boleh makan. Jadi disarankan, masak masakan yang sama untuk 3 hari. 
  • contoh bubur tambah ayam dan baby corn. kalau 3 hari ok, then boleh tambah carrot. Say lepas masak carrot tu naik ruam atau gatal, jadi kita tahulah carrot adalah sebabnya. Faham kan?

Ok.rasanya sampai sini dulu.Nantikan lagi tips untuk penjagaan bayi dan anak-anak anda.
Sharing is caring..


Love

Mizz Uwa

Untuk sebarang pertanyaan dan pembelian produk, sila hubungi Mizz Uwa dengan menghantar email ke uwa_chomey@yahoo.com atau SMS di talian 019 - 555 8027


2 comments:

salwasaleh.com